6 moodust, kuidas leevendada peavalusid

Migreenihoog, aga ka tavaline peavalu võib rikkuda päeva ja  halvata tegevuse. Sageli  ei anna me endale aga aru, et ka mitmed toidud ja kemikaalid võivad kaasa aidata peavalude tekkimisele. Heaks uudiseks on siinkohal see, et toiduvalikuid muutes,  taimi ja toidulisandeid kasutades saame me enda heaks nii mõndagi ära teha.

  • Hoidu toidust, mis sisaldab sünteetilisi lisaaineid ja kunstlikke magustajaid

Kunstlikud  lisaained, magustajad ja maitsetugevdajad nagu aspartaam, naatrium-glutamaat jt. tekitavad teadaolevalt mõnedel inimestel tugevaid kõrvalnähtusid ning võivad muu seas vallandada  ka migreeni.  Vaata toitude koostist ja välista oma söögisedelist  kahtlase väärtusega kemikaalid. Kui suhkruga kaasnevaid kaloreid kardad, võid sünteetilised magustajad (aspartaam, sahhariin, sukraloos, tsüklamaat,  atsesulfaam K jm.) asendada näiteks steviaga.   Stevia on  Paraguai suhkruleht, mis ei anna kaloreid ja mida on  ilma kõrvaltoimeteta kasutatud aastasadu. Eestis saab steviat osta tervise- ja mahepoodidest.

Unustada ei tasu sedagi, et peavalud on vaid üks võimalikest organismi häirekelladest, mis sulle nende kehavõõraste kemikaalide sobimatusest teada annab.  Tegelikkuses on  nende ainete  poolt kehale tekitatud kõrvalnähtude loend lõpmatu.

  • Väldi migreeni vallandavaid toite

Piimatooted (k.a. juustud), šokolaad, alkohol, kofeiiniga joogid, limonaadid, rafineeritud suhkrud, geneetiliselt muundatud toidud, gluteeni sisaldavad teraviljad ja pähklid põhjustavad kõige sagedamini migreeni. Püüa neid potentsiaalseid „süüdlasi“ tarbida ühekaupa ja teatud aja jooksul, et teha kindlaks, missugune neist probleemi põhjustab. Ja isegi kui sulle tundub, et nendest toitudest loobumine oleks sinu jaoks liiga suur samm, siis peavalude ärajäädes võid sa siiski ümber mõelda – ohverdus võib olla vaeva väärt!

  • Lisa oma menüüsse trüptofaani

Trüptofaan on üks asendamatutest aminohapetest, mis stimuleerib aju närvivahendusainet dopamiini, mis omakorda aitab kaasa ka õnnehormooni serotoniini  sünteesimisele. Migreeni leevendumine võib olla põhjustatud serotoniini juurdevoolust, mis tõstab tuju, vähendab ärevust ja pinget ning lõõgastab pea kapillaarides tillukesi lihaseid.

Lisa trüptofaani oma  toiduvalikusse, süües rohkesti  kaunvilju, seemneid ja pähkleid (eriti india pähkleid) ja kvaliteetset linnuliha.

  • Lavendel  on looduslik valuvaigisti

Taimetargad kasutavad lavendlit närvide lõõgastamiseks  ja valuvaigistava efekti saavutamiseks. Lavendel vähendab migreeni ajal veresoontes tekkivat põletikku ja lõõgastab lihas-spasme kaelas, silmade ümber ja peas.

Kasuta kuivatatud lavendlit  nuusutamiseks kohe kui peavalud hakkavad  või tee kompresse. Samuti võid teha teed 1tl kuivatatud ürdist ja klaasist veest, lastes teel 15 minutit tõmmata. Naudi lavendli rahustavat toimet.

  • Ingver, piparmünt, cayenne pipar on naturaalsed analgeetikumid

Kasuta peavalude taltsutamiseks täiesti  tavalisi majapidamises leiduvaid taimi nagu ingver, piparmünt ja cayenne pipar. Ingver ja piparmünt aitavad ka migreeni-hoogudega kaasnevate iiveldushoogude vastu.

Tee taimetee, kus segad kõik kolm kokku: pane 15 minutiks tõmbama kahe klaasi jagu keevat vett, kuhu on lisatud näpuotsaga cayenne pipart, tükike ingverit ja teelusika täis piparmünti. Veerand tunni pärast võta taimed välja ja lisa soovi korral pisut mett.

  • Joo rikkalikult vett

Uurimused on näidanud, et sageli on peavalude põhjuseks ka lihtsalt organismis valitsev veepuudus ning sellest tulenev happeline keskkond, mis valude võimendumisele kaasa aitab.  Joo kogu päeva vältel ohtralt puhast, ilma gaasita vett.  Kuna  vesi moodustab inimesest  ligi 70%, siis on veepuuduse korral   häiritud eranditult  kõik kehas toimuvad mehhanismid.  Ära unusta, et alkohol, kohv, tee ja kofeiiniga joogid käituvad diureetiliselt  ehk viivad vett  kehast välja. Seega tuleb sul neid jooke tarbides vee joomist veelgi suurendada. Samuti vajavad rohkem vett  loomse valgu tarbijad.

Lisa kommentaar