Toitke oma aju!

ilus aju 111

Hea mälu, terav taip  ja kiire reageerimisvõime  on olulised igal elualal.  Nüüd, mil paljudel eksamid ja ülikoolidesse astumine ees, tõuseb aju turgutamise teema  veelgi aktuaalsemalt päevakorda. Niisiis,  mida süüa ja  mida juua, et pea hästi võtaks ja  mälu ka pingelistel hetkedel alt ei veaks. 

  • Jooge rohkelt värsket vett! Inimene on elektriline olend –  kõik meie kehas toimib hüdroelektrienergia baasil.  Nii on see ka ajus, kus on vett lausa ca 80 protsenti.  Piisava vee joomisega loome hea pinnase ärksale ajutööle. Uuringutes on selgunud, et  dehüdratsiooni vältimine ja sage veejoomine võib mäluprobleeme tõhusalt vähendada. Lisage vette paar tilka orgaanilise sidruni- või apelsini eeterlikku õli, need toniseerivad maksa ja ergutavad energeetliselt.

roheline tee

  • Nautige rohelist teed! Rohelise tee sisaldab looduslikku antioksüdanti nimega epigallokatehhiin-3 gallaat (EGCG), mis parandab nii kognitiivseid funktsioone kui mälu. Kolm tassi orgaanilist rohelist teed päevas on suurepärane võimalus mälu ergutamiseks. Rohelise tee kasutegur tõuseb aga  taevasse,  kui kombineerite jooki laimi või sidruniga.

kreeka pähklid

  • Krõbistage pähkleid! Aju toetava toidu puhul pole Loodus fantaasiale just palju ruumi jätnud – Kreeka pähkel sarnaneb ajule nagu kaks tilka vett. Olemas on mõlemad  ajupoolkerad, nii  suuraju kui  väikeaju ja  isegi kurrud ajukoores. Ootuspäraselt sisaldab „ajupähkel“  aju tõhusalt toitvaid Omega 3 rasvhappeid. Sööge igapäevaselt peotäis ajupähkleid – teie pea tänab teid!

päike ja astelpaju

  • Turgutage aju C-vitamiiniga! C-vitamiini kõrgem tase veres on otseselt seotud kõrgema IQ-ga.  Kaasake oma igapäevastesse smuutidesse ohtralt C-vitamiini sisaldavat astelpaju ja teisi Eestimaised marju. Sinna samasse tasuks lisada ka suur peotäis värskeid nõgese- või petersellilehti, mis on tunduvalt kõrgema C-vitamiini tasemega kui kaugelt reisinud väsinud apelsinid.  Sööge kiivit ja paprikat! Eriti innukad võiksid kasutusele võtta ka camu-camu pulbri – tegu on maailma kõrgeima C-vitamiini sisaldusega marjaga.

chia

  • Sööge rohkelt häid rasvu! Rasvad moodustavad aju kuivmassist ligi 60 % ning neljandik sellest on omakorda rääsumisele eriti vastuvõtlikud Omega 3 rasvhapped.  Tarbige rasvaseid külmaveekalasid nt. heeringat ja  turska ning kasutage oma salatites chia-, lina ja kanepiseemneid, mis sisaldavad lisaks headele rasvadele ka rasvhappeid rääsumise eest kaitsvat E-vitamiini.

muna

  • Sööge maksa ja muna! Piisava letsitiini olemasolu menüüs annab ajule  tugevalt väge juurde! Apteegist letsitiini ostes kontrollige kindlasti, et   tegu oleks GMO vaba tootega.

NB!  Ärge maiustage liialt! Suhkrurikkad eined panevad aluse veresuhkru korratustele, mis põhjustavad mäluprobleemide kõrval ka kehakaalu tõusu. Järjest paisuva vööümbermõõduga kaasneb aga omakorda heaks  mäluks olulise ajuosa (hippokampuse) kahanemine.

Ärksat taipu ja erksat meelt!

 

Artikkel on ilmunud aprillikuises Maa Elus.